Enkät

Kommer du att åka till Frankrike med föreningen och följa Kroatien i fotboll EM?

Webbdesign

Celebert premiärministerbesök i KF Velebit!

På torsdagskvällen den 16 november fick KF Velebit stå värd för den kroatiske premiärministern Andrej Plenkovićs besök i samband med EU-toppmötet i Göteborg, som hölls nästföljande dag med temat rättvisa arbeten och tillväxt. Med i den kroatiska statsdelegationen fanns även den kroatiske arbetsmarknadsministern Marko Pavić, samt medarbetare från premiärministerns stab  och enligt den dagordning som var publicerad på den kroatiska regeringens hemsida, så åkte premiärminister Plenković direkt från ett möte med statsminister Stefan Löfvén sent på torsdag eftermiddag till KF Velebit för att träffa föreningsrepresentanter, riksorganisationen Kroatiska riksförbundet, samt kroater i Göteborg med omnejd.

Med på plats fanns även kroatisk media, TV och press.

Under det halvtimmeslånga mötet fördes en diskussion på vilket sätt samarbetet med utvandrade kroater, samt deras ättlingar kan bli bättre, samt de förväntningar som ställs på den nuvarande kroatiska regeringen rörande bland annat rösträtten för kroatiska medborgare bosatta utomlands, kulturellt utbyte och hjälp i bevarandet av språket hos de generationer som är födda utomlands.

Efter mötet blev det ett officiellt program i Velebithallen med tal och uppträdanden från två av KF Velebits folkloresektioner; miniorerna och juniorerna. I sitt tal tackade  premiärminister Plenković bland annat för det stöd som givits till Kroatien under de svåra krigsåren och försvaret av landet, både materiellt och moraliskt, samt återuppbyggnaden av landet och han betonade att hans regering är måna om att värna om och att bättra på relationerna med kroater och kroatiska ättlingar bosatta utanför Kroatiens gränser. Efter det officiella programmet hade de närvarande församlade tillfälle att tala med gästerna och ställa sina frågor om den aktuella kroatiska politiken.